Onderhoud

Hoe belangrijk is onderhoud?

Dat goed onderhoud van je racefiets belangrijk is, dat is wel duidelijk.
En niet alleen omdat hij er blinkend zo veel beter uitziet, maar vooral omdat bij een goed onderhouden fiets alles veel soepeler werkt en loopt.
Daarnaast is een stukje onderhoud belangrijk als controle om bijvoorbeeld slijtage snel op te merken.
Tijdig repareren en/of vervangen van een bepaald onderdeel kan de levensduur van andere onderdelen vaak flink verlengen.

Wat kan je zelf aan onderhoud doen?

pomp racefietsVoor elke rit:
· Controleer de bandenspanning.
· Controleer de werking van de remmen.
· Controleer of de snelspanners van de wielen goed vastzitten.

Na elke rit:
· Fiets schoonmaken wanneer je fiets erg smerig is geworden. Wacht niet te lang met het schoonmaken, omdat opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is.
Bij gebruik van een waterslang is het belangrijk om een lage druk te gebruiken en de fiets na het afspoelen goed te drogen.
· Het beste kan je na elke twee, drie ritten de fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting.Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de schakels wrijft.De ketting moet, vooral bij derailleurmodellen, regelmatig ontvet worden en opnieuw gesmeerd. Het ontvetten kan het beste gebeuren met een ketttingreinigingsapparaat met daarin
een (biologisch afbreekbare) ontvetter. Nadat de ketting is opgedroogd moet deze opnieuw worden gesmeerd. Dit kan het beste met een smeermiddel dat ook teflon bevat.

En wat doen wij?

Als ik rondkijk in het wieler-‘peloton’ , dan zie ik een heleboel fietsers die prima hun fiets schoonhouden. Een deel van die groep weet ook nog eens zijn of haar fiets prima te onderhouden. Maar ik zie ook een groep fietsers die helemaal geen tijd of zin hebben in goed schoonmaken. Laat staan voor goed onderhoud. Want goed onderhoud is nog iets anders als goed schoonmaken.

Voor elke categorie fietser biedt ik daarom een uitgebreid onderhoudsprogramma.

Natuurlijk kan je bij mij terecht voor alle “losse” onderhoudszaken en reparaties. Hiervoor heb ik drie complete onderhouds-programma’s samengesteld. Daarnaast kan je kiezen voor een technische beurt.

Welke van de vier voor jou het beste uitkomt kan je zelf bepalen met het onderstaande overzicht. Of in overleg uiteraard.

Je kunt kiezen uit;

Technische beurt.           Smering en controle ***                                             Prijs: 35,=

# De wielen worden nagekeken en indien nodig gericht *

# De remmen en derailleurs worden bij-/afgesteld.**

# Crank en Balhoofd worden gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw ingevet.

# Controle en smering ketting **

# Controle cassette en voorbladen **

* Meerprijs voor wielen richten bij extreme slag of spaakbreuk.

** Excl.te vervangen onderdelen.Dit altijd met prijsopgave en overleg vooraf.

*** Technische beurt alleen mogelijk indien onderdelen dermate schoon zijn dat deze niet eerst gereinigd hoeven te worden voor controle en smering.

___________________________________________________________________________________________________________

BASE                      Reiniging, Smering en Controle.                                              Prijs:  45,=

# De fiets wordt grondig gereinigd.

# De wielen worden gereinigd en gericht *

# De remmen en derailleurs worden bij-/afgesteld.**

# Controle en smering ketting **

# Controle cassette en voorbladen **

* Meerprijs voor wielen richten bij extreme slag of spaakbreuk.

** Excl.te vervangen onderdelen.Dit altijd met prijsopgave en overleg vooraf.

__________________________________________________________________________________________________________

MEDIO                   Klein onderhoud                                                                        Prijs:  85,=

# Alles van BASE

# (De-)montage van ketting,casstte,derailleurwieltjes en voorbladen. Voor optimale reiniging.

# Crank en Balhoofd worden gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw ingevet.

# Vervanging binnenkabels remmen en derailleurs.

# Frame wordt gepoetst en voorzien van beschermende waslaag.

___________________________________________________________________________________________________________

 

TOTALE                  Groot onderhoud                                                                     Prijs: 135,=

# Alles van MEDIO

# Complete (de-)montage fiets voor optimale reiniging.

# Alle bouten worden opnieuw ingevet en aangehaald.

# Balhoofd en crank worden voorzien van nieuwe lagers.

# Vervanging binnen en buitenkabels derailleur en remmen.

# Vervangen derailleurwieltjes.

# Nieuw stuurlint ***

*** Keuze uit ons standaard assortiment.overig tegen meerprijs.

___________________________________________________________________________________________________________

 Combi-korting onderdelen en onderhoudsbeurt.

Als er onderdelen aan vervanging toe zijn of je kiest zelf uit voorzorg voor vervanging dan krijg je 15% korting op de normale prijs als dit tegelijkertijd bij een Base, Medio of Totale wordt gedaan (dus niet geldig bij Technische beurt)..

Vervanging vindt altijd plaats na prijsopgave en overleg vooraf.

 

Haal- en Breng Service

Maak gebruik van onze Haal- en Breng-service.

Gemak dient de mens en ik doe het graag als extra service.